BLI MEDLEM
Select Page

Sammendrag fra Frokostmøtet 20. januar – Trendwatching

Sammendrag fra Frokostmøtet 20. januar – Trendwatching
  1. januar holdt Victoria Foster fra Trendwatching frokostmøte med påfølgende workshop. Var du ikke der, eller glemte du å notere? Her får du en oppsummering fra frokostmøtet.

Trendwatching samler innsikter og innovative løsninger fra hele verden, og prøver å finne ut om det kan være et marked for en ny innovasjon. Ved å analysere trender, blir det lettere å velge tiltak og løsninger som treffer kundegruppen. Trendwatching hjelper bedrifter å forstå nye forbrukertrender, og oversette disse til nye tjenester og markedsføringstiltak.

Verden endre seg, ikke behovene

Man må alltid tenke på folk når man utvikler nye produkter og tjenester, forteller Foster. Verden endrer seg fort, men folks grunnleggende behov endrer seg ikke noe særlig. Det som endrer seg, er oppfinnelser og teknologi som blir stadig bedre tilpasset forbrukerne.

Noen er bedre enn andre til å møte brukerbehov, og det er alltid de beste som setter rammene for forbrukernes forventninger. Om ett flyselskap leverer Wifi ombord til sine passasjerer, har forbrukerne ganske fort en forventning om at alle flyselskap skal gjøre det.

Foster presenterte seks nye forbrukertrender, og ba oss tenke over: Hva kan disse trendene gi deg av nye ideer, visjoner, muligheter og løsninger? Og hvilke forbrukere er de aktuelle for?

 

  • Statustester (Status tests)

 

Før handlet status mye om å skaffe seg de rette tingene, som vesker, biler og klær. Så handlet mer om hvilke opplevelser man kunne skilte med. Nå er de fleste opplevelser tilgjengelige for mange, og er derfor ikke så eksklusive lenger. Derfor blir utfordringen å lage et produkt eller en opplevelse som forbrukeren må jobbe for å overbevise deg som merkevare om at de er verdige til å bruke produktet ditt. Det høres kanskje litt bakvendt ut, men forbrukerne ønsker å måtte vise at de er dedikerte og villige til å investere i produktet ditt.

En nettbutikk kan for eksempel sjekker hvor heit du er i sosiale medier før du får shoppe der, eller Netflix som har utviklet “Netflix & Chill button” som krever at kundene løser en oppgave for å få tilgang til spesielle tjenester. Slik skaper man et lite samfunn; en eksklusiv gjeng av superfans som digger produktet ditt.

Hvilke supertester kan du komme på for dine produkter?

  1. Toveis gjennomsiktighet (Two-way transparancy)

Forbrukere ønsker å rangere deg, og oppsøker gjerne aktivt bedrifter som lar dem gjøre det, men de ønsker også selv å blir rangerte, som med Uber og Airbnb. For eksempel lar kaffesjappa Pret hver ansatt dele ut en gratis kaffekopp til én valgfri kunde hver dag.

Hvordan kan du kreve dette av kundene dine?

  1. Én person, takk (Party of one)

Forbrukere ønsker nå mer spesialsydde opplevelser for én person, for eksempel bord til én på restauranter. Flere er enslige nå enn før, og det gjør at det er større behov for tilbud for denne gruppen. For eksempel finnes Most Exclusive Website som bare lar én person være pålogget om gangen, og da Foster selv prøvde denne siden var det 900 personer i kø. Et annet eksempel er Book & Bed i Tokyo som lar kunden låne en bok og en seng for å slappe av i ro og mak – helt alene.

Hvordan kan du spesialsy dine tjenester for én person?

  1. Post-demografiske imperativer (Post-demographic imperatives).

Det er ikke lenger interessant å sette folk i store båser knyttet til for eksempel generasjoner. Over hele verden er det nå mer akseptabelt og større mulighet for å leve livet akkurat slik man vil, og folk legger igjen elektroniske spor overalt som gjør det lettere å spesialtilpasse tilbud. For eksempel har Spotify omfavnet dette, og tilbyr Unique Playlist hver uke som baserer seg på hvilken musikk du har spilt den siste uka. Axe har reklamefilmer på nettsiden sin som tilpasser seg nettrafikken din. Målgruppen for slike løsninger er travle, urbane folk som har lite tid og vil ha unike løsninger.

Hvordan kan du tilby dine kunder unike løsninger?

  1. Virtuell aktualisering (Virtual actualization)

Virtuelle virkeligheter blir mer og mer aktuelle. Det lar forbrukeren se og oppleve nye ting utenfor sin virkelighet som likevel føles ekte, og slik kan forbrukeren lettere utvikle seg som menneske. For eksempel kan VR (virtual reality) gjennom sine briller vise en annen virkelighet mens man trener, mediterer eller lærer å kjøre.

Hvordan kan dine produkter forbedre kundens liv?

  1. Det sanne jeg (True self)

Ny teknologi lar forbrukeren bli en mer ekte versjon av seg selv – til og med på et ubevisst nivå. Ved å samle data om kundene dine, kan du fortelle dem hvem de er, også ting de kanskje ikke visste om seg selv. Måler du følelser og mønster hos kundene dine, kan du anbefale produkter spesielt for dem. For eksempel, når du er innom en nettside du smiler av, vil Smile Suggest (gjennom webkameraet) automatisk lagre siden med et bokmerke.

Hvordan kan du hjelpe kunder å oppdage nye behov og ønsker hos dem selv?

Foster avsluttet foredraget med å minne om de innledende spørsmålene hun stilte: Hvordan kan disse trendene hjelpe deg, og hvem lar de deg rette dine produkter og tjenester mot?

Som hjelp til å besvare spørsmålene, kan du gå inn på trendwatching.com og bruke skjemaet Consumer Trend Canvas.

Pin It on Pinterest