BLI MEDLEM
Select Page

Google – fremtiden er her! En oppsumering

Google – fremtiden er her! En oppsumering

Frokostmøte med Google – Fremtiden er her!

Onsdag 6. mai var vi så heldige å få besøk av Gisle Almaas fra Google, som kom for å fortelle oss hvordan den nye teknologien som stadig utvikles påvirker oss som forbrukere, og hvilke trender som finnes i fremtiden. For deg som ikke var der, eller for deg som ønsker en liten repetisjon, har vi her samlet hovedtrekkene fra frokostmøtet.

En av Googles visjoner er å gjøre verden til et bedre sted. Med dette mener de at alt bare skal funke, og dermed gjøre livet lettere. De har derfor både ingeniører og programmerere som jobber for å finne nye løsninger på hvordan denne visjonen kan nås.

Det er dette som leder oss til det første punktet: Hvordan påvirker den nye teknologien oss som forbrukere?

All den teknologiutviklingen vår foreldregenerasjon opplevde, skjer nå bare på ett år. Ned dette skjønner vi, at det er svært mye av vår hverdag som påvirkes av teknologi.

Av smarte løsninger, som mulig vil få en større rolle i forbrukernes fremtid, nevner Gisle blant annet Google glass som er utviklet for at menneskene skal kunne ha begge hendene fri og slippe å bøye hodet ned når man for eksempel følger Google maps i en by, eller trenger å ringe noen. Med disse får man alt på en skjerm foran øynene.  Han nevner også en førerløs bil som er under utvikling. Denne skal for eksempel kunne kjøre deg til jobb, kjøre hjem igjen å parkere, for så å komme tilbake å hente deg når du er ferdig. Den er i tillegg miljøvennlig.

Men viktigst av alt, det er en type teknologi som har hatt den største påvirkningen på forbrukerne, og det er mobiltelefonen. Her har man alt nødvendig samlet på en liten dings. Og I dag ser vi til og med på TV samtidig som vi sitter på mobilen. Men kanskje aller viktigst, så er man sosiale både med og på mobiltelefonen.

Teknologien i dag samler også opp enorme mengder med informasjon om forbrukere. Og for markedsførere anbefaler Gisle å gå inn på Thinkwithgoogle.com. Her finner man et Konsumerbarometer som kan gi svar på hvordan forbrukere ter seg lokalt. .

Så til punkt to: Hvilke trender finnes i fremtiden?

Første punkt som nevnes her er at fremtiden er mobil. Mobilen er i ferd med å bli det viktigste vi har, og den benyttes ikke på samme måte som en tablet (som tidligere antatt). Mobilen er unik, og den står alene. Den er meget integrert i folks liv, og i Norge er vi ledende på å bruke den.

Det andre punktet som nevnes er at det norske shopperen er i fred med å bli en onlieshopper. Tilgangen til internett er enorm, og alle i alle aldre er på nett. I Norge er det totalt 24% som netthandler, og 12% handler via sin smarttelefon.

Det tredje og siste punktet innen trender er onlinevideo. Dette er det viktigste. Ved hjelp av sosiale nettverk som YouTube kan man dele hva man vil, og med det bringe verden sammen. YouTube er i tillegg verdens 2. største søkemotor, og den 3. største kommersielle TV kanalen i Norge. Dette sier noe om hvor populært det er. Det som gjør det så populært er at man kan få se akkurat det man trenger, både underholdning og «how-to» videoer, samtidig som det er sosialt ved at videoene deles.

Dette er de tre største trendene i Norge, som vi som markedsførere må tenke på.

Gisle avslutter foredraget med tre spørsmål, basert på disse trendene, som han vil at vi som markedsførere skal spørre oss selv:

  1. Veileder du forbrukeren gjennom kjøpsprosessen?
  2. Fungerer nettstedet ditt på alle enheter?
  3. Annonserer du på alle skjermtyper? (følger du forbrukeren?)


Last ned presentasjonen fra frokostmøtet med Google »

Pin It on Pinterest