BLI MEDLEM
Select Page

Medievalg og effekt – en oppsummering

Medievalg og effekt – en oppsummering

Medievalg og effekt – Hvordan lykkes med salg av treningsklær på nett?

På frokostmøtet 5. november hadde TMF et inspirerende møte med Silje og Sindre Landevåg fra Get Inspired. Søskenparet fra Trondheim har skapt sin suksess ved å selge klær til jenter og kvinner på nett.

Vi har spurt oss: Hvordan har de lyktes med å vokse fra 800 000 i omsetning i 2010, til å nå 45 millioner i 2014? Det enkle svaret er hardt arbeid. Men hva ligger bak det harde arbeidet, og hva kan du som medlem i TMF lære av dette? Svaret er sammensatt. Men det som hele tiden har vært viktig for Get Inspired er å jobbe kontinuerlig med sine medievalg, og måling av effekt.

Vi skal her gi deg en kjapp oppsummering på hva som har vært de viktigste suksessfaktorene for Get Inspired:

 Litt historie   

Silje startet med salg av pilates-DVD ´er, men oppdaget raskt at når en kunde hadde kjøpt en DVD, så hadde hun ingen produkter slik at kunden kunne gjøre gjenkjøp. Derfor utvidet hun til en ny kategori: yogamatter, treningsstrikker og treningsballer. Men dette er heller ikke produkter du kjøper flere av. I en tidlig fase forsto de viktigheten av å kunne selge flere varer, til samme kunde.

I 2011 fikk Get Inspired på plass en avtale med Rönisch treningsklær. Get Inspired var en av de første nettbutikkene som satset på Rönisch i starten.

I April 2011 skrev KK artikkelen ”Treningsbuksen som gir deg knallfin rumpe”. Getinspired.no var den eneste nettbutikken som hadde buksen inne.  Dette ble artikkelen som virkelig satte fart på salget.

Siden har Get Inspired gjort mange ting riktig.

De har en tydelig målgruppe: Kvinner og jenter som trener, og vil se bra ut når de trener.  Dette er en kjøpesterk nisje.

De har en tydelig visjon: ”Vi skal bli elsket av våre kunder, og opprettholde en lønnsom vekst”

Visjonen ligger der som en ledestjerne. De skal bli elsket av sine kunder! Dette innebærer å jobbe knallhardt med alt fra dialog med kundene, til rask levering og oppfølging.

De har klare mål:

  • Krav til lønnsomhet
  • Fokus på lave kostnader i alt arbeid
  • Effektiv markedsføring
  • 8% resultatkrav på omsetningen

Det viktigste å hente ut av dette er at de jobber kontinuerlig etter målene. Finn dine nøkkelmålinger, og ha en klar strategi med målene. Sett delmål for kampanjer, og evaluer underveis!

Kampanjearbeid
Eksempler på viktige mål Get Inspired har i sitt kampanjearbeid er:

  • Cash i kassa
  • kt kundedatabase
  • Brandbuilding og image
  • Skape dialog og involvering med kundene
  • Daglig inspirasjon

I dette ligger det en erkjennelse av viktigheten i konkretisere mest mulig. For å gjøre de riktige medievalgene for å oppnå effekt, må man sette tydelige mål for hva kampanjen skal gi tilbake.

De deler på arbeidsoppgavene
Silje har ansvar for innhold, og intern markedsføring mot eksisterende kunder. Sindre har jobben med de eksterne og betalte kanalene.

 

Hvilke medievalg har vært viktige for Getinspired.no ? 

Google og SEO
De jobber mye med AdWords som gir en høy ROI, og her treffer de kunder i kjøpsmodus.  Gode adwords-kampanjer er tidkrevende. Deres råde er å sette det bort om du ikke har kapasitet.
I tillegg til det betalte i søkemotorene har de jobbet mye med SEO. Ved å bruke et eksternt byrå har de jobbet med alt fra kildekode til tekstarbeid for å komme best mulig ut i det organiske søket. For hvert produkt som legges inn bruker de tid på å tilpasse metabeskrivelser og  tekst. Gode treff i det organiske søket er gratis markedsføring mot kunder i kjøpsmodus.

Affiliate Markedsføring.
Get Inspired bruker flere nettverk for å spre innholdet sitt, altså Content Marketing. Tilnærmet null risiko, da de kun betaler for personer som faktisk gjør kjøp. Dette er både effektivt og lønnsomt.

Bannerannonsering
Fokus på klikkrater ved kjøp av visningsbaserte bannere. De stiller høyt krav til lønnsomhet. For Get Inspired har det vært en suksessfaktor å kjøre aktivt på A/B-testing av annonsene. Bannerannonsering gjennom remarketing har også vært en vinner.

De har også stilt krav til mediet det kjøpes hos. Om du ønsker å kjøre bannerannonsering: Still krav, forhandle på pris, og si ifra om du er misfornøyd med effekten!

Ambassadører
Get Inspired har hatt to viktige ambassadører:

-Caroline berg Eriksen ”Fotballfrue”

– Katrine Sørland

Bruk ambassadører som passer merkevaren din, og som står inne for de samme verdiene som ditt selskap. Samarbeidet med Fotballfrue har utelukkende vært en suksess. Gjennom Berg Eriksen har de fått salg via omtaler og bloggen ”fotballfrue”. Katrine Sørland har derimot vært en suksess i annonser, spesielt rettet mot målgruppen 30+. Fremover vil det også bli aktuelt å satse sterkere på ulike Instagramprofiler med mange følgere.

Nyhetsbrev
Dette er en av de viktigste kanalene. Derfor er det viktig å ha et godt verktøy for nyhetsbrev. For Get Inspired har dette vært Apsis.

Gjennom kontinuerlig måling og testing har Get Inspired  funnet frem til sin måte å lykkes med nyhetsbrev. Variert innhold, hyppig bruk av A/B-testing og relativt utsendingsfrekvens har ført nyhetsbrev inn som en av de viktigste kanalene.
Gjør innholdet så interessant at du får klikk inn til nettsiden. Ikke gi for mye informasjon, men legg gjerne ved en gulrot! Kundene skal få en følelse av at de kan gjøre et kupp.

Husk at små endringer i tekst, innhold og tidspunkt for utsendelse kan gjøre store utslag for både åpning og konverteringsraten! Derfor: Vær nøye med A/B testing, og fokuser på en ting av gangen.

Facebook
Dette er en kanal som betyr mye for Get Inspired. Både i form av dialog og tilbakemeldinger fra kunder, men ikke minst omsetning. Konkurransen om kundene på Facebook øker, og dermed øker også annonseprisene. Dette stiller høye krav ti at det som gjøres er effektiv.

Get Inspired har valgt 4 ulike grupper å kjøre kampanjer mot:

1. Eksiterende FB-følgere
2. Nyhetsbrevkunder ekskludert FB-følgere
3. Remarketing ekskludert nyhetsbrevkunder og FB-følger
4. Look-a-like-audience, ekskludert de øvrige gruppene.

Dette har gjort det enklere å målrette, samt måle effekten av de ulike annonsene. Videre segmenterer de på aldersgrupper. Dette er tidkrevende arbeid, men en klar suksessfaktor for å skape effektive annonser.

Hva gjør Get Inspired på Facebook?

  • Skaper salgsutløsende innhold
  • Får nye kunder, nye eposter, nye følgere
  • Oppnår stor eksponering
  • Bygger brand/image
  • Skaper dialog

For Get Inspired har dette ført til en ROI på hele 460%.

Facebook har vært en avgjørende suksessfaktor, og for Getinspired.no er dette det ultimate markedsføringsmediet.

Blogg 
Bloggen ble mer brukt tidligere og oppdateres i dag 2-3 ganger per uke, men er ikke like høyt prioritert som tidligere. Det er andre kanaler som er mer effektive og gir bedre effekt. Men den er likevel en viktig trafikkbygger fra organiske søk, gjennom fokus på SEO.

 

Hva sitter vi igjen med?
Oppsummert ser vi at det er et bredt spekter av medievalg som gjøres. Det som uansett går igjen i alle kanalene er:

  • Tydelige mål
  • – A/B testing
  • Effektmåling

Ikke forsøk å lykkes med alle kanalene på en gang. Fokuser på en kanal av gangen for å bygge opp gode erfaringer. Dette forenkler effektmålingen betraktelig.

 

Fremover vil Get Inspired helt sikkert prøve nye kanaler, og vi gleder oss til å følge dere på veien videre!

 

 

Pin It on Pinterest