BLI MEDLEM
Select Page

mCASH – Hvordan lykkes med et helt nytt konsept! En oppsummering.

mCASH – Hvordan lykkes med et helt nytt konsept! En oppsummering.

 

Onsdag 14. oktober var vi så heldige å få besøk av Lars-Thomas Stene, en av gründerne i mCASH. Han fortalte om hvordan de har lyktes med et helt nytt konsept!

Tanken om mCASH oppstod i 2006, med en visjon om en ny og revolusjonerende måte å gjøre salg, betalingsoverføring og markedsføring på. Februar 2014 lanserte de mCASH, en tjeneste ingen hadde hørt om og ingen visste at de hadde bruk for.

Fikk med seg opinionsledere
En betalingstjeneste for mobil hvor man kan sende vennebetaling, handle på nett og i fysiske butikker eller kjøpe direkte fra en reklameplakat ved hjelp av QR koder. I starten ble det sendt ut informasjon til opinionsledere, bloggere, tech-magasiner og personer med store antall følgere på Facebook, Twitter etc. Dette for å skape oppmerksomhet og omtale rundt tjenesten.

Trygghet gjennom kjente samarbeidspartnere
For å komme i gang var det svært viktig å knytte seg opp mot en kjent bank for å skape trygghet hos kundene. Tillit er avgjørende for å få folk til å gi fra seg personlig informasjon. Dessuten var markedsføringsbudsjettet relativt lite, så å inngå store avtaler med kjente merker for å markedsføre seg sammen med disse var essensielt. De startet med å tapetsere reklame på t-baner og busser, noe som var mulig kun på grunn av de gode samarbeidsavtalene de hadde skaffet seg. De hadde ikke klart å skaffe den slik omfattende reklameplass med det budsjettet de hadde. På denne måten klarte de å eksponere sitt budskap gjentatte ganger til sin målgruppe. Målgrupen unge mennesker i aldersgruppa 13 til 30 år, som er tidlig ute med ny teknologi. Dette fungerte ganske bra, men oppnådde likevel ikke helt den effekten de hadde håpet på.

Byttet nedlastninger mot cash
De begynte deretter å gi 50,– til alle som lastet ned appen. Det skapte en hel del nedlastninger, men disse nye kundene brukte ikke mCASH videre. For at en tjeneste som mCASH skal fungere optimalt må den ha mange brukere og mange brukersteder knyttet opp mot seg. Best effekt fikk de med viral spredning. Ved innføring av vervepremie, hvor brukerne fikk 20,– per person som de fikk vervet til å laste ned appen, fikk de kunder som så behovet av tjenesten og som skapte hele nettverksfølelsen. Det ble også benyttet Facebook-annonser av ulike slag. De som viste seg å ha dårligst effekt ble stanset.

Dagligvarehandel, skoler og sportsarrangement
I September 2015 ble Bunnpris først ute med mobilbetaling i dagligvarehandelen. 264 butikker på 1 uke! Dagligvare gir pressedekning og oppmerksomhet som mCash har prøvd å utnytte så godt de kan. Et godt eksempel på kjøp via reklameplakater og QR-koder, er mCASH sine samarbeid med skolekantiner og fotballarrangement. Maten kan bestilles på forhand slik at den er ferdig produsert og betalt for når man kommer og henter den. På denne måten unngår man køer og de ansattes effektivitet økes. Dessuten tilbyr de en betalingsløsning for de som ikke er tilknyttet en betalingsterminal, og til de som ikke ønsker å bruke cash.

Ekte window shopping
I Bogstadveien i Oslo har butikkene laget egne reklameplakater med QR-koder slik at kjøp via mobilen utenfor åpningstid er mulig. Varene kan enten sendes hjem til deg eller hentes i butikken når det måtte passe. mCASH er ekstremt målbar siden alt fra første signal til siste klikk blir registrert. Analyse av disse dataene er et kjempeviktig styringsverktøy!

Samarbeid med BNbank
mCASH pluss og mKreditt er utvidede tjenester hvor kunden får opprettet en konto i BNbank, en tjeneste som har generert ca 20 000 nye kunder til banken. BNbank gir mCASH trygghet, men mCASH gir også BNbank fordelen ved å være innovativ og gi kundene bedre løsninger.

Tøff konkurranse
Det har vært hevdet at Facebooks Messenger jobber med å bygge opp sitt eget økosystem for bank, kjøp og salg, og at de anser tjenesten som kun 1% ferdigutviklet. Konkurransen på markedet er med andre ord ekstrem. Også nykommeren Vipps, som kun har vært på markedet noen måneder, har tatt en bra posisjon på grunn av massiv markedsføring. Apple nevnes også som en farlig konkurrent.

Planer om internasjonalisering
mCASH har mange planer for fremtiden, og ønsker å ekspandere utenlands. Søknaden er klar og i 2016 skal det skje. Når alt er på plass starter arbeidet på nytt med å skaffe store avtaler med kjente banker og merker.

Lars-Thomas’ siste råd på tampen: Target narrow to cash wide: fokusere på noen kunder og være ekstremt bra på det du gjør for dem. Og ikke sett bort alt. Gjør mer selv, det lærer man utrolig mye av!

Dagen etter frokostmøtet kom nyheten om at Sparebank1 har kjøpt opp mCASH og varsler full omprofilering av tjenesten.

Pin It on Pinterest