BLI MEDLEM
Select Page

Kjenner du Googles nye spilleregler? En oppsummering

Kjenner du Googles nye spilleregler? En oppsummering

Onsdag 18. november hadde vi besøk av Marthe Øynes, SEO-ekspert fra Making Waves. En rask oppsummering: Bra for leseren = bra for Google. Vil du vite litt mer? Les videre.
Marthe fortalte oss om hvordan Googles oppdateringer påvirker hvordan vi bør jobbe med innhold, om vi ønsker å gjøre det så synlig som overhodet mulig. Gamle SEO-triks fungerer ikke like bra nå, og etter hvert som Google blir smartere og smartere, blir godt og variert innhold, analyse og testing desto viktigere.

Oversikt over Googles endringer gjennom tiden:
• Page Rank: Rangering av avsenders troverdighet basert på verdi og kvalitet på lenkene.
• Caffeine: Hva som er viktigst for flest brukere, ikke lengre så viktig at det er ferskt stoff så lenge det er relevant.
• Panda: Nedgradering av tynne sider (færre enn 300 ord), duplikater, gammelt innhold og sider med mye annonser. Ved å sette duplikater som «no index» unngår man at Google regner med disse. Konsekvensen av å bli nedgradert er at man mister organisk trafikk.
• Page Layout Algorithm Update: Straffer sider med mye reklame over folden (øverst på siden)
• Penguin: Troverdigheten til lenkene som går ut fra en side, kvalitet på tilbakelenkene.

Google begynner å skjønne kontekst
I dag belønner Google i større grad et rikere innholdsformat, som en kombinasjon av tekst, bilder og video. Google bruker også kunstig intelligens for å forstå bedre det du søker etter, og konteksten du søker i (hvor er du, når på døgnet søker du, hva har du søkt på før etc.).
Samtidig blir det vanskeligere å optimalisere for generiske søkeord, og man bør heller satse på mer spesifikke fraser og long tail-trafikk. Jo mer nisje, jo lettere er det å være relevant – og synlig for den aktuelle målgruppen.
Vil du vite mer om Googles bruk av kunstig intelligens? Gjør et søk på RankBrain og DeepBrain

Husk å melde flytting
Selv om innhold publisert i andre kanaler, og som lenker til nettsiden, er bra, anbefaler Marthe at alt innholdet bør «bo» på nettsiden. Google liker ikke døde lenker, så hvis du skal flytte nettstedet, restrukturere eller slå samme innhold, husk å melde flytting gjennom 301 redirect. Det kan sammenlignes med å melde adresseendring, slik at Google vet hvor trafikken skal ledes når den opprinnelige siden ikke er der lenger. Sletter du innhold, bruk 404-melding. Det gir Google beskjed om at denne siden/dette innholdet ikke lenger finnes, verken her eller noe annet sted.

Google vet hvor du er og hvor du har vært
Mennesker er forutsigbare. Google er ikke interessert i deg som individ, men som kategori. Dette fordi lokasjon, tid på døgnet, ukedag og annen demografisk data har, og vil med tiden få enda større, innvirkning på søkeresultatet. Eksempelvis vil du kunne oppleve å få ulikt resultat om du søker på «pizza» kl. 10 på dagen og kl. 22 på kvelden, og avhengig av om du befinner deg i en storby eller ikke.

Search is king!
Vi deler optimalisering inn i to båser: Innhold og teknisk. Innholdsoptimalisering går i hovedsak ut på kvalitet, alder og engasjement. Jo smartere Google blir, desto mer kan søkemotoren tolke den faktiske kvaliteten på innholdet, og rangere deretter. Teknisk optimalisering handler om lastetid, metatekster, HTML og CSS. Bildebeskrivelser og alt-text (alternativ tekst) blir viktigere, spesielt ettersom Googles bildegjenkjenning blir stadig bedre. Ifølge Marthe er det bare et spørsmål om tid før Google også kan tolke og forstå bilder.

Hvordan lykkes med SEO
– Tenk sidekonsepter, ikke nøkkelord
– Svar på spørsmålene brukerne har
– Tilby velskrevet, beskrivende innhold
– Omfavn den lange halen (Gammelt innhold som fortsatt gjør det bra eller innhold med middels men jevnt besøk bør beholdes)
• Sett innholdet i sammenheng
– Tenk responsivt
– Gi kunden kvalitet og kontinuitet på tvers av kanaler

Kort sagt: «Bra for leseren = bra for Google!»

Pin It on Pinterest