BLI MEDLEM
Select Page

Content marketing – en oppsummering

Content marketing – en oppsummering

Fikk du ikke med deg Henriette Hedløvs foredrag om content marketing? Fortvil ei, vi gir deg en enkel oppsummering.

Henriette er co-founder av Medialounge og en av Norges fremste eksperter på innholdsmarkedsføring. Her får du en skriftlig kjappversjon av foredraget hun holdt på frokostmøtet 18. juni 2014.

Medievaner i endring

Den teknologiske utviklingen har uten tvil ført til enorme endringer i folks medievaner. Vi konsumerer ikke nyheter som før. Nyheter produseres ikke som før heller, og tradisjonelle medier har mistet monopol. I bytte har de fått konkurranse fra virksomheter som produserer eget innhold og som har skjønt at riktig innhold til riktig tid i riktig kanal = salg.

Bort fra tradisjonell reklame

Flere virksomheter søker bort fra tradisjonell reklame og vender mot mer lønnsomme måter å bygge kjennskap, merkevare, salg og relasjoner til målgruppene sine. Stadig flere tyr til markedsføring gjennom innhold.

Hva er content marketing?

Det finnes mange begreper, men ingen klar definisjon. Et enkelt svar er innhold som skal bygge merkevareassosiasjoner, kjennskap, kunnskap, leads, salg og/eller lojalitet, og hvis formål utelukkende er å skape verdi for leseren. Som med all markedsføring, er det innforstått at det også skal gi cash i kassa. Definisjonen på å lykkes er når du får igjen like mye eller mer enn hva du investerte.

Tre typer content marketing

Hedløv deler innholdsmarkedsføring inn i tre hovedgrupper:

  • Branded content: Innhold med redaksjonelt preg laget eller sterkt påvirket av en virksomhet
  • Kuratert eller syndikert innhold: Redaksjonelt innhold av andre medier/virksomheter uten påvirkning fra merkevaren selv
  • Brukergenerert innhold: Aktiviteter som genererer innhold ved at folk engasjerer seg i merkevaren

Hva kjennetegner god content marketing?

I motsetning til tradisjonell reklame, skal ikke innholdsmarkedsføring oppleves som forstyrrende, men kjennetegnes av at den er underholdende, gir ny kunnskap, forenkler (gjennom verktøy/tjenester, forklaringer og inspirasjon) og er medievennlig.

Troverdighet er også et viktig stikkord, og det å innse at det handler ikke om oss, men om dem. Utfordringen er å steppe ut av sin egen boble og se hva kundene faktisk er opptatt av. Klarer vi å se hvilket behov kundene har og skape nyttig innhold ut ifra det, gjør vi mye riktig. I tillegg må innholdet deles og distribueres, betalt eller ubetalt, slik at det når ut til målgruppen.

Content marketing i Norge

Medialounges undersøkelse fra 2013/2014 gir et innblikk i status quo i Norge. Tall fra rapporten forteller blant annet at:

  • 51 % vil bruke mer på digital innholdsmarkedsføring i 2014
  • 55 % anser digital innholdsmarkedsføring som en viktig del av markedsmiksen
  • Egen nettside (95 %) og Facebook (89 %) er de viktigste kanalene for publisering av innhold
  • Virksomheter med minst markedsbudsjett er mer opptatt av leadgenerering og salg enn andre – og mener det gir effekt
  • 42 % har problemer med å få produsert nok innhold

Eksempler fra de som har lyktes

Henriette trakk mot slutten frem eksempler på virksomheter som på ulike måter har oppnådd svært gode resultater med content marketing. Et av dem var Conta Systems, som gjennom nisjenettsteder som frilansinfo.no og starte-as.no tilbyr tjenester og innhold som er aktuelt, relevant og spisset mot målgruppen.

Et fellestrekk ved de fleste som lykkes, er at de ikke er redde for å feile, men prøver seg frem med hva som fungerer – og det kan jo være verdt å ta med seg videre.

Last ned presentasjonen her »

Pin It on Pinterest